معرفی سوغاتی های خیلی خش یزد پیشنهاد هتل پارس یزد - رزرو هتل پارس یزد - هتل سنتی پارس یزد
63 / 100

مختصری از سوغات شهر یزد

شهر یزد که به شهر بادگیرها، دوچرخه و شیرینی معروف است دارای سوغاتی‌های خوراکی بینظیر و لذیذی هست که هر فردی که به این شهر سفر میکند حتما باید آن ها را تست کند . با این مفاله از و.بلاگ هتل پارس یزد همراه باشید تا چند مورد از این سوغاتی های خوشمزه را به شما معرفی کنیم .

1 – قطاب:

به جرات میتوان قطاب را گل سرسبد شیرینی‌های یزد دانست . این شیرینی که با پودر قند تزیین می‌شود، ارزش غذایی بالای خود را مدیون بادام و هل است که مغز خوشمزه‌ی قطاب را تشکیل می‌دهد.

 

معرفی سوغاتی های خیلی خش یزد پیشنهاد هتل پارس یزد - قطاب - رزرو هتل پارس یزد - هتل سنتی پارس یزد

 

2 – کیک یزدی:

کیک یزدی از همان شیرینی‌های یزدی است که خوشمزگی زیادش آن را مهمان شیرینی‌فروشی‌های اکثر شهرهای کشور کرده است. البته اگر می‌خواهید طعم واقعی شیرینی یزدی اصل را بچشید، باید زحمت رفتن تا یزد را به خودتان بدهید؛ چون شیرینی یزدی‌های هیچ کجای ایران به پای شیرینی یزدی‌های خود یزد نمی‌رسد. شیرین یزدی را با آرد سفید، ماست، گلاب، هل، تخم مرغ، روغن مایع و شکر درست می‌کنند و در قالب‌های مخصوص می‌ریزند و در فر می‌گذارند تا حسابی پف کند و به همان زیبایی شود که همه انتظار دارند.

معرفی سوغاتی های خیلی خش یزد پیشنهاد هتل پارس یزد - کیک یزدی - رزرو هتل پارس یزد - هتل سنتی پارس یزد

3 – لوز:

لوز شیرینی دیگری است که نام آن در میان سوغاتی‌های یزد می‌درخشد. هرچند که لوز در شهرهای دیگر ایران نیز پخت می‌شود، اما لوز یزدی پیشینه‌ای قدیمی و طعمی متفاوت دارد و مردم خلاق یزد نیز تنوعی بی‌نظیر به این شیرینی بخشیده‌اند. از انواع لوز های یزدی میتوان به لوز بادام-بیدمشک، لوز نارگیلی و لوز پسته ای اشاره کرد.

معرفی سوغاتی های خیلی خش یزد پیشنهاد هتل پارس یزد - لوز - رزرو هتل پارس یزد - هتل سنتی پارس یزد

4 – حاج بادام:

شیرینی دیگری که امروزه در اکثر کافه‌ها کنار چایی سرو می‌شود، حاج بادام است. این شیرینی قدیمی که ریشه در یزد دارد، به عنوان جایگزینی برای قند، در کنار چای مصرف می‌شود و تجربه‌ای ایرانی‌تر را برای شما به ارمغان می‌آورد.

معرفی سوغاتی های خیلی خش یزد پیشنهاد هتل پارس یزد - حاج بادام - رزرو هتل پارس یزد - هتل سنتی پارس یزد5 – پشمک:

شاید باورش سخت باشد، اما یکی دیگر از سوغات شیرین یزد، پشمک است. این شیرینی که طرفداران بسیاری در کشورمان و بخصوص در میان کودکان دارد اصالتی یزدی دارد و در طعم‌ها و رنگ‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شود.

معرفی سوغاتی های خیلی خش یزد پیشنهاد هتل پارس یزد - پشمک - رزرو هتل پارس یزد - هتل سنتی پارس یزد

6 – حلوا ارده اردکان

اگر اهل صبحانه‌های مقوی باشید، باید حلوا ارده را بشناسید. می‌گویند شیخ بهایی حلوا ارده را برای خوراک سربازان در زمان جنگ اختراع کرده است. این خوراکی علاوه‌بر اینکه بسیار مقوی و خوش‌طعم است، احتیاج به زمان زیادی برای آماده‌سازی ندارد. حلوا ارده، خوراکی شیرین و مقوی است که ماده اصلی آن کنجد است. کنجد بریان ساییده شده را ارده می‌گویند. مواد اصلی سازنده حلوا ارده، هل، تخم مرغ، شکر و چوبک به همراه ارده است. در روش سنتی ممکن است به جای شکر از عسل، شیره خرما یا انگور نیز استفاده کنند.

معرفی سوغاتی های خیلی خش یزد پیشنهاد هتل پارس یزد - حلوا ارده اردکان - رزرو هتل پارس یزد - هتل سنتی پارس یزد

7- باقلوا:

گلاب، شکر، هل، آرد، بکینگ پودر، زرده تخم مرغ، خاک قند، شیر و روغن، هل، گلاب، مغز بادام و پسته را با هم مخلوط می‌کنند و در فر می‌گذارند و نتیجه شیرینی‌ای به اسم باقلوا می‌شود که عمر درازی دارد.

باقلوا را ابتدا عثمانی‌ها درست می‌کردند و بعد در کشورهای دیگر هم مردم دست به کار درست کردنش شدند، از جمله یزد. هرچند که در قزوین و تبریز هم باقلوا  شیرینی محبوبی است و با یک استکان چای عصرانه کاملی می‌شود، ولی باقلوای یزدی به خاطر مقدار پسته و بادام زیاد آن و تنوع در شکل که در انواع لوزی، مربعی و لوله‌ای درست می‌شود، محبوب‌تر است.

در یزد باقلوای خوب را می‌توان اطراف هتل پارس یزد و شعبات حاج خلیفه علی رهبر خرید.

معرفی سوغاتی های خیلی خش یزد پیشنهاد هتل پارس یزد - باقلوا - رزرو هتل پارس یزد - هتل سنتی پارس یزد

 

و در آخر

سوغات یزد به این نوشته ختم نمی‌شود. در دل کوچه بازار این شهر زیبا و باستانی، می‌توان مقادیر بیشماری صنایع دستی و شیرینی های گوناگون یافت. اگر تا به حال به یزد سفر نکرده‌اید، پیشنهاد من به شماست که حتماً برای سفر به این شهر تاریخی برنامه‌ای داشته باشید، اگر هم در گذشته یزد را دیده‌اید، سفر دوباره به یزد خالی از لطف نخواهد بود. هتل سنتی پارس یزد در تمام روزهای سال میزبان شما هموطنان عزیز از سراسر ایران خواهد بود .

 

نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید