شیرینی های خوشمزه و محلی یزد - هتل سنتی پارس یزد

در استان یزد که به عنوان یکی از نواحی مهم باستانی و تاریخی کشور ایران، از شهرت و آوازه‌ای مثال زدنی در سراسر جهان برخوردار است، همانند سایر استان‌های دیگر، شیرینی‌های مخصوص و محلی یافت می‌شود که بیانگر فرهنگ، هنر و اقلیم خاص این منطقه‌ی دیدنی و شگفت‌انگیز است. از جمله‌ی این خوراکی‌های بومی می‌توان به باقلوا، لوز ترحیمی، کیک یزدی، کیک تخته‌ای، حاجی بادام، نان‌ برنجیِ، نان پنجره‌ای (منقا)، نقل یزدی، قطاب، پشمک، آب‌نبات مغزی، سوهان آردی، سوهان خانی، نان نارگیلی و باقلوا شامی اشاره کرد. در ادامه‌ی این مقاله، به معرفی برخی از محبوب‌‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

قطاب

شیرینی های خوشمزه و محلی یزد - قطاب - هتل سنتی پارس یزد

این شیرینی در انواع سنتی یزدی و عسلی تهیه می‌شود. قطاب یزدی از دو بخش لایه خارجی و مغز داخلی تشکیل شده‌است. لایه خارجی آن که نانی سرخ شده در روغن است از آرد گندم، شیر یا ماست و زرده تخم مرغ تشکیل شده‌است که پس از طبخ در پودر قند غلطانده می‌شود. مغز داخلی این شیرینی نیز از مخلوط پودر بادام، پودر قند و هل تشکیل شده‌است.در قطاب عسلی، شیرین‌کننده اصلی بجای پودر قند، عسل است.

باقلوا

شیرینی های خوشمزه و محلی یزد - باقلوا - هتل سنتی پارس یزد

هرچند در برخی از استان های کشور باقلوا وجود دارد اما باقلوا با پخت ویژه در یزد شیرینی سنتی این استان محسوب می شود. لوز پسته، لوز بادامی یا بیدمشک، لوز نارگیلی، لوز مخلوط دورنگ و لوز ترحیمی از جمله انواع باقلوای یزدی هستند.

نقل

شیرینی های خوشمزه و محلی یزد - نقل - هتل سنتی پارس یزد

معمولا شیرینی را با چای استفاده میکنند و یکی از شناخته شده ترین شیرینی ها نقل میباشد. از جمله شیرینی های خوشمره و محلی یزد نقل میباشد . نقل یزدی بسیار پر طرفدار و لذیذ است. این شیرینی خوش عطر چندین نوع دارد که با توجه به سلیقه خود میتوانید یکی یا چند نوع آن را خریداری کنید.

کیک یزدی

شیرینی های خوشمزه و محلی یزد - کیک یزدی - هتل سنتی پارس یزد

یکی دیگر شیرینی های خوشمزه و محلی یزد، کیک یزدی نام دارد که امروزه از طرفداران بسیاری در سراسر ایران برخوردار است. کیک یزدی یکی از خوشمزه ترین کیک های سنتی ایرانی می باشد. دستور اصلی این کیک محبوب و خوش طعم به شهر باستانی یزد تعلق دارد. از دیگر شیرینی های مخصوص و سنتی شهر یزد می توان به شیرینی قطاب و شیرینی حاجی بادامی اشاره کرد. کیک یزدی را در شهر یزد بیشتر برای مراسم های مذهبی تهیه می کنند. همچنین گزینه مناسبی برای نذری در کنار چای یا شیر کاکائو می باشد. این کیک خوشمزه با وجود مواد ساده ای که در آن به کار می رود، طعمی خاص و بی نظیر دارد. که آن را محبوب همگان کرده است. اگر به شهر یزد سفر کرده باشید، حتما متوجه تفاوت طعم کیک یزدی اصیل و سنتی با نوع معمول کیک یزدی قنادی ها شده اید.

حاجی بادام

شیرینی های خوشمزه و محلی یزد - حاجی بادام - هتل سنتی پارس یزد

“حاجی بادام” یک نوع شیرینی خوشمزه و محلی یزد است که بخاطر داشتن آرد نخودچی و جوز ارزش خوراکی بالایی دارد و همان طور که از نامش پیداست است از وجود بادام در این شیرینی استفاده می شود.

سوهان آردی

شیرینی های خوشمزه و محلی یزد - سوهان آردی - هتل سنتی پارس یزد

همانگونه که می‌دانیم سوهان، از شیرینی‌های سنتی و بومی استان قم به شمار می‌آید. در مقاله‌ی شیرینی‌های سنتی این استان، مفصل به معرفی این شیرینی‌ اصیل ایرانی پرداختیم. اما مردم استان یزد نیز نوعی سوهان را که به سوهان آردی مشهور است، به عنوان شیرینی سنتی سرزمین خود به همگان معرفی کرده‌اند که در نوع خود بسیار لذیذ و پرطرفدار است. این خوراکی خوشمزه هم اکنون در سراسر ایران شناخته شده و روزانه سفارشات بسیاری از استان یزد به سراسر ایران و حتی خارج از مرزهای این کشور ارسال می‌شود. مردم این استان باستانی و کهن، برای طبخ و تهیه‌ی سوهان آردی از جوانه‌ی گندم، آرد گندم، روغن حیوانی، شکر، جوهر لیمو، پودر هل، زعفران، روغن مایع و عرق هل استفاده می‌کنند.

نان برنجی

شیرینی های خوشمزه و محلی یزد - نان برنجی - هتل سنتی پارس یزد

نان‌برنجی‌ یزدی، نمونه‌ی دیگری از انواع شیرینی‌های خوشمزه، خوش‌عطر و سنتی است که در رژیم غذایی مردم استان یزد وجود دارد. همان‌طور که می‌دانید این خوراکی لذیذ در بسیاری از شهرهای ایران نیز با توجه به اقلیم و سلیقه‌ی مردم آن منطقه تهیه و طبخ می‌شود. مردم استان یزد با استفاده و ترکیب موادی مانند آرد برنج، شکر، تخم‌مرغ، آرد سفید، روغن، هل و گلاب آن‌ را تهیه کرده و مصرف می‌کنند. نان‌برنجی‌های این استان از شهرت بسیاری برخوردار است و هر ساله بویژه در ایام نوروز، شیرینی‌پزان یزدی سفارشات زیادی را از سراسر کشور برای طبخ و ارسال این خوراکی فوق‌العاده دوست‌داشتنی دریافت می‌کنند.

 

در معرفی شیرینی‌های خوشمزه ومحلی استان یزد، تلاش کردیم تا از معروف‌ترین و در عین حال پرمصرف‌ترین شیرینی‌های سنتی و بومی این استان زیبا و تاریخی کشورمان، توضیحاتی جامع و مفید به شما همراهان عزیز هتل سنتی پارس یزد ارائه دادیم .

 

نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین

پیام بگذارید